Hur fungerar en elektrisk bränslepump?
Bränslepumpen är en mycket viktig del av bränslesystemet, dess väsentlig uppgift är att skicka bränsle från fordonets bränsletank som siter bak i bilen, till mätsystemet som finns i motorrummet. Ett exempel på ett sådant system kan exempelvis vara en injektor. Bränslepump finns både som mekanisk och elektrisk, dock har sen senare kommit att ersatt majoriteten av bränslepumpar i dagens fordon.
Vad är en elektrisk bränslepump?
Bränslepumpar som är mekaniska hittar man i bilar som är utrustade med förgasare och som ger bränsle vid ett lågt tryck. Elektriska bränslepumpar använd i bilar som har injektorer, detta då dess ansvar är att ge bränsle under ett högt tryck och sedan upprätthålla trycket i systemet.
I sin struktur är den elektriska bränslepumpen snarlik den mekaniska bränslepumpen, i varje fall vissa delar. En elektrisk pump fungerar tack vare att en kärna, dras in i magnetventilen till dess att kontakterna kopplas bort för att på så vis ge elektrisk ström.
När man vrider om nyckeln i tändningslåset före start signaleras de till bilen omborddator, därefter tillförs elektrisk ström till bensinpumpen, motorn är fortfarande inte i gång och elmotorn i bränslepumpen har redan skapat ett korrekt tryck i bränslesystem. Därför ska man vänta i ett par sekunder innan man vrider om tändningen helt och startar motorn.
Hur fungerar en elektrisk bränslepump då? Jo genom att ett membran rör sig upp och ner, resultat blir ett vakuum som genereras ovanför bränslepumpens ”diafragma”. Vilket leder till att sugventilen på den elektriska pumpen öppnas, genom denna ventil passeras sedan bränsle genom filtret och hamnar i kammaren. När membranet sedan rör sig upp stänger trycket igen inloppsventilen och i samma veva öppnas tillförselventilen, som gör att bränslet trycks längre in i systemet.
Glöm inte att i byta bränslefilter och andra filter i bränslesystemet i tid. Tanka ditt fordon enbart med högkvalitativt bränsle från bensinstationer.