Hur fungerar en kompressor till bil?
Kompressorn är en komponent i fordonet vars syfte är att öka trycket och tätheten hos den luft som används i förbränningsmotorn. Detta ger motorn mer syre, som i sin tur gör att den bränner mer bränsle, och av den anledningen arbetar motorn mer, detta leder till ökad kraft och prestanda.
Kraften för att driva kompressorn kan användas mekaniskt med hjälp av en rem, växel, axel eller kedja kopplad till motorns vevaxel.
Vanlig användning begränsar termen kompressor till mekaniska drivenheter. När kraften som tillförs av turbinen drivs av avgaserna kallas det en turboladdare i stället för kompressor. Kompressor och turbo är överladdningaggregat.
Det finns två huvudtyper av kompressorer som definieras av metoden för luftkompression: pumpar och dynamiska kompressorer. Pumparna ger en nästan konstant tryckökning vid alla hastigheter. Dynamiska kompressorer ger inget tryck vid låga hastigheter, men över en viss hastighetströskel ökar trycket markant.
Pump – Denna typ av kompressor levererar ett konstant tryck vid alla hastigheter
Dynamisk kompressor – Denna typ fungerar genom att accelerera luften till en hög hastighet och sedan flytta hastigheten mot ett tryck som saktar ner luften. Den reducerade hastigheten leder till en ökning av trycket på grund av venturieffekten. Fungerar bäst vid höga hastigheter
Turbo och kompressor?
Turbo och kompressor är i princip samma sak. Båda är i huvudsak kompressorer som används för att trycka in mer luft i motorn så att den kan bränna mer bränsle, vilket gör att mer kraft kan genereras. Den största skillnaden mellan de två designerna är hur de ska köras, vilket har stor effekt på motorns prestanda och karaktär.
Kompressorn är speciellt utformad för att öka vridmomentet vid låga varvtal. Den första anledningen till att de gör detta är att kompressorn fungerar medan motorn är i gång, så den accelererar även på tomgång. Det andra skälet är att många kompressorer aktivt kompenseras, vilket resulterar i lägre hastighetsförstärkning. Centrifugala turboladdare är vanliga på eftermarknaden, men ger inte samma boostrespons. Trots det har kompressorn fortfarande fördelen av omedelbart vridmoment och turboladdarrespons.