Hur fungerar en turbo?
Turboladdaren styrs av hastigheten och trycket hos de avgaser som lämnar förbränningskammaren. Den energi som inte kan förbrukas i förbränningskammaren driver ett turbinhjul som genom en gemensam axel driver ett kompressorhjul i andra änden av turbinen. Kompressorhjulet komprimerar den inkommande luften genom att "trycka" in luften i förbränningskammaren.
En kompressor trycker också in luft i förbränningskammaren. Den drivs dock mekaniskt av motorn via en vevaxel eller rem och ger ökad kraft och boost även vid låga varv där vinsten är låg på grund av lågt avgasflöde. En kompressor "stjäl" en del av motorns energi, som annars skulle kunna skickas till drivhjulen, medan en turboladdare återanvänder avgasenergi som annars skulle gå till spillo i avgassystemet.
Turbotryck och turbokick
En turbo tar tid att bygga upp tryck. Det gör att du vanligtvis känner en acceleration när turbon slår in, vanligtvis runt 3000 rpm. För dieselmotorer har tillverkarna utvecklat en turbo som bekämpar den så kallade turbokicken genom att bättre kontrollera avgasströmmen, den så kallade VNT (variable nozzle turbine). På senare år har denna teknik även tillämpats på bensinmotorer.
Andra sätt att hantera högt tryck är att använda styrventiler, wastegates (övertrycksventiler). När trycket blir för högt öppnas wastegaten och släpper sedan ut en del av avgaserna genom sina ventiler i stället för att överföra dem till turbinhjulet. Det finns två typer av wastegate:
Intern wastegate – Denna är den vanligaste typen och öppnar ventilen via en tryckklocka som finns in byggt i turbinhuset
Extern wastegate – denna typ ventilerar via en kolv som i regel är monterad på bilens grenrör.
Intercooler i en turbo
Utsläppen från dieselbilar når 830° och på bensinbilar kan de gå upp till 1050°. När de dessutom tvingas genom en turbo trycks de ihop och blir hetare. För att turbosystemet ska fungera under sådana temperaturer leds insugningsluften genom laddluftkylaren, eller luftkylaren (intercooler), i vägen mellan turboladdaren och motorns insugningsluft så att temperaturen sänks innan den sugs in i motorn. Luftkylning har flera fördelar: högre motoreffektivitet och undvikande av så kallad spikning samtidigt som luft tar mindre plats och därför kan få in mer luft i förbränningskammaren