Hur fungerar ett oljefilter?
Ett oljefilter är precis som det låter, och gör precis det du tänker. Det är den del av motorn vars uppgift är att filtrera oljan. Det är en anordning som oftast är lika stor som en konservburk och den är helt avgörande för att ha en välfungerande motor. Filtrets syfte är att rensa motoroljan från föroreningar och kontaminerade delar.
Om små partiklar kommer in i oljeflödet kan det snabbt leda till att viktiga motordelar slits ut betydligt snabbare. Om det dessutom är så att en av dessa partiklar är tillräckligt stor kan den eventuellt fastna i motorn, och i värsta fall stoppa en kolv eller ventil från att göra sin uppgift. Vilket kan få svåra konsekvenser för motorns prestanda och det kan kosta stora summor pengar att reparera.
Om du byter olja i din bil och noterar att den gamla oljan är oren bör du överväga att byta oljefiltret, När du dränerar oljan ska du göra det i en genomskinlig behållare och låta den svalna. Varför tänker du? Jo för att om smuts har sjunkit till botten är det enklare att se detta i en genomskinlig behållare, och om så är fallet måste du byta filtret så snabbt som möjligt. Men frågan kvarstår, hur fungerar ett oljefilter?
Driftprincipen för ett oljefilter är enkelt. När du startar din motor börjar oljepumpen gå, den tar upp olja från sumpen, den varma oljan kommer in i filterhuset, passerar filtret och kommer sedan under påverkan av tryck in i oljekanalen. Cirkulation sker under hela tiden som motorn är igång, och filtret börjar jobba vid ett tryck på 0.8 bar.
Typer av oljefilter
Mekanisk – den vanligaste och med en simpel design
Centrifugal – Den typ som används på lastbilar och andra kommersiella fordon som har dieselmotorer med hög volym och arbetskraft. I centrifugalfilterhuset finns en rotor och axel. Olja pumpas in i centrifugen under högt tryck.