Hur kollar man mönsterdjup på däck?
Alla däck består av olika mönster som i sin tur skapar friktion mot väglaget. Ett bra greppmönster ska leda till att får så korta bromssträckor som möjligt, och för att bilen ska manövreras felfritt.
Med tiden slits däckmönstret ner, och därför är det viktigt att man byter däck med jämna mellanrum eller när det blivit tillräckligt slitna. Hur vet man när man ska skaffa nya däck? Jo man mäter mönsterdjupet på däcken, alltså hur mycket finns det kvar av däckmönstret?
Tänk på att det är olagligt att köra med däck som inte är tillräckligt djupa, detta för din och dina medtrafikanters säkerhet. Hur kollar man mönsterdjup på däck? Se mer.
Hur ofta ska man mäta mönsterdjup på däck?
Det är viktigt att kontrollera att man har ett tillräckligt mönsterdjup på däck, men hur ofta behöver detta kontrolleras? Det beror såklart på däckens ålder, Har du haft däcken i mer än 5 år, eller vet att det har börjat slitas bör du passa på att se över mönsterdjupet, kan även göras i samband med att du mäter exempelvis lufttryck eller när du kontrollerar något annat. Att kontrollera däckens skick en gång i månaden är en bra tumregel att utgå ifrån.
Vad gäller för olika typer av däck?
Mönsterdjup för sommardäck - För sommardäck rekommenderar man att mönsterdjupet är minst 3 millimeter, när det mönsterdjupet understiger 3 millimeter ökar risken för vattenplaning och längre bromssträcka. Dock är det fortfarande lagligt att köra på sommardäck som är minst 1,6 millimeter.
Mönsterdjup för vinterdäck - För vinterdäck rekommenderas att mönsterdjupet är minst 5 millimeter. Detta för att det ska fungera optimalt även när det är slaskiga, snöiga och våta körförhållanden. När djupet understiger 5 millimeter ökar riskerna för sämre väggrepp. Dock är det fortfarande lagligt att köra på vinterdäck som är minst 3 millimeter.
Så kontrollerar du mönsterdjupet
Hur kollar man mönsterdjup på däck då? Jo det gör du enklast genom att använda en tumstock eller ett speciellt mätinstrument som är framtaget för att mäta mönsterdjup.
Tänk på att möta mönsterdjupet på däckets mest slitna del, för att få ett korrekt värde. Man är inte starkare än sin svagaste länk.