Hur mycket får man modifiera en bil?
Dem som bygger om bilar vet att det är ett stort jobb, och just Sverige är ett av de länder i världen som tillåter just detta. Om du gör det rätt och följer befintliga regler och kontrollsystem kan du faktiskt bygga din egen bil från grunden. Men hur mycket får man modifiera en bil?
Om du går i dessa tankar bör du införskaffas Sveriges Fordonbyggares Riksorganisations bygghandbok (SFRO). Det är en manual på 250 sidor som förklarar vad man ska göra och inte.
Ombyggt eller ändrat
Det är skillnad på ändrat och ombyggt fordon. Regelverken skiljer sig åt en hel del. Ombygga fordon ska kontrolleras SFRO. Bilprovningen kontrollerar i sin tur att dokumentationen från SFRO stämmer överens med bilens faktiska utseende. Ett fordon som anses vara ändrat kontrolleras endast av bilprovningen.
Ett vanligt misstag folk gör är underskattning på vad som faktiskt krävs för att ett fordon ska räknas som ombyggt. Det räcker inte bara med att trimma motorn och byta hjul samt fjädring. Man behöver byta ut mycket fler saker, som till exempel motorn, bromssystemet, växellåda.
När det gäller ändrade fordon är reglerna ganska strikta. Fordonet ska klara av samma krav som originalet. Man får ändra fjädring, dock endast om man förhåller sig till samma sort, om det exempelvis är en hydraulisk fjärding som original får man endast byta till en annan typ av hydraulisk fjädring, inte till exempelvis en spiralfjädring.
På ändrade fordon får man även sätta på spoilerpaket, men inte vad som helst. Det får inte finnas skarpa kanter, vingar får inte sticka ut från bakluckan då det i stort sett är förbjudet. Det är också förbjudet med ljus som lyser under bilen.
Hur mycket får man modifiera en bil? Man får göra ganska mycket, bara det inte försämrar bilens egenskaper. En tumregel att förhålla sig till är att man inte får öka motorns kraft med mer än 20% och vridmoment med 10%.