Varför har rallybilar två förare?
Varför har rallybilar två förare? Rally utgör en gren inom motorsporten där deltagarna tävlar i tidtagning på varierande terrängsträckor. I kontrast till andra racingdiscipliner utförs rally på en mångfald av terrängtyper. För att säkerställa trygghet och korrekt navigering arbetar rallyteamen med två personer: en förare som koncentrerar sig på att köra och en annan som vägleder genom banan.
Studera terrängen
Uppgifterna för en rallyförare börjar faktiskt innan själva tävlingen drar igång. Vanligen, inför ett rally, ges förare och kartläsare möjlighet att rekognoscera banan för att undersöka terrängen.
Under denna period förbereder kartläsaren så kallade "pacenotes" eller kortfattade anteckningar som beskriver varje kurva och alla kritiska delar av sträckan. Rekognoscering, eller "recce", är väsentlig eftersom den tillåter kartläsaren att notera eventuella dolda vägegenskaper som kan innebära risker för rallybilen senare.
För de rallytävlingar som inte tillåter rekognoscering kommer arrangörerna att förbereda standardiserade anteckningar. Kartläsaren måste dock kunna tolka dessa anteckningar, särskilt när de behöver läsas upp under själva rallyt.
Co drivern läser sina anteckningar
De flesta associerar rallyförare med deras prestationer på banan. Under tävlingen läser kartläsaren upp pacenotes för föraren via bilens interna kommunikationssystem. Utmaningen för kartläsaren ligger inte bara i att läsa rätt anteckningar utan också i att göra det vid lämplig tidpunkt. Föraren måste snabbt förstå informationen och agera därefter för att säkert navigera genom kurvor utan att förlora tid eller fastna i ett dike.
Om kartläsaren läser pacenotes för tidigt eller för sent kan det förvirra föraren eller ge dem för lite tid att reagera, vilket leder till förlorad tid. Kartläsaren ger också navigationsråd, som att påpeka när föraren behöver öka eller minska hastigheten, samt varna för potentiella faror. Vissa hävdar att kartläsaren faktiskt är den som styr, medan föraren följer instruktionerna under hela loppet – en omdiskuterad fråga bland rallyentusiaster.
Rallybanor är sällan raka, så föraren kan inte se hela vägen framåt. Kartläsaren, däremot, kan det tack vare sina väl förberedda anteckningar. Man kan säga att kartläsaren är förarens "ögon och öron", som guidar dem genom varje steg på banan.