Vad är bromsok?
Bromsoket ingår i den hydrauliska delen av fordonets bromssystem. Den överför kraften från bromspedalen till bromsbelägget, som sedan pressas mot bromsskivan vilket bromsar bilen och det är en av dess viktigaste uppgifter.
Ett tydligt tecken på att någon av bilens bromsok inte fungerar helt och hållet är att bilen drar åt vänster eller höger när du bromsar. Dåliga bromsok kan dessutom förlänga bromssträckan, vilket påverkar din och andras säkerhet i allra högsta grad. Om en bil har dessa symtom ska du omedelbart lämna in bilen till en auktoriserad verkstad.
Äldre bromsok tillverkade man i gjutjärn, medan moderna bromsok för det mesta är tillverkade i aluminium. Ett bromsok har många känsliga delar, såsom glidbultar och gummidamasker. När du kör utsätts bromsoken för smuts, vatten och vägsalt vilket gör att de slits ner med tiden.
Olika typer av bromsok
Det finns två typer av bromsok. Glidbromsok och fasta ok. Vi redogör deras egenskaper här nedan.
Fast bromsok – Detta är egentligen den klassiska modellen av ett bromsok, det finns en eller flera kovlar på varje sida om bromsoket som i sin tur sitter fast över bromsskivan. Kolvarna pressar sedan bromsbelägget mot bromsskivan från båda hållen och på detta sätt bromsas bilen.
Glidbromsok – Denna typ av bromsok består främst av en eller två kolvar, som sedan pressar mot bromsbelägget på enbart en sida av bromsskivan. Detta gör att bromsoket glider och belägget på andra sidan kolvarna pressas med motsvarande kraft mot skivan. Detta är en mindre komplicerad konstruktion som dessutom är mer ekonomisk eftersom den bara innehåller en eller två kolvar.
Bromsok med handbromsfunktion – Sitter vanligtvis på bakhjulen och innehåller en integrerad handbromsfunktion. Det som är fördelaktigt med denna typ av bromsok är att de använder samma konstruktion för både hand- och färdbroms.
Byta bromsok
Att byta bromsok kräver kunskap, det är fullt möjligt att göra det själv men vi rekommenderar att du vänder dig till en verkstad.