Vad är en katalysator?
En katalysator har som uppgift att minska skadliga föroreningar från motorn. Den ser till att 80–95 % av de skadliga ämnena försvinner och gör de mer effektivt än någon annan mekanism för utsläppskontroll. Katalysatorn introducerades under 1970-talet i USA då man insåg de stora riskerna med avgaser och smog, och är den som numera sitter på fordon med dieselmotorer. Den moderna trevägskatalysatorn uppfanns av svenska Volvo. Katalysatorer är standard på alla bilar och lagstadgad.
Vilka avgaser släpps ut?
Katalysatorn är som sagt den del av avgassystemet som ska konvertera skadliga avgaser från motorn till ofarliga ämnen, dessa ämnen som katalysatorn konverterar är kolväte, kväveoxider och kolmonoxid.
Om det finns bensin i motorn som inte har bränts kan kolväten frigöras. Kolmonoxid är en gas som är mycket skadlig och som produceras i förbränningsprocessen. Kväveoxider kommer genom värmen från motorn som får syre och kväve att gå ihop.
Dessa ämnen som släpps ut är alla omöjliga att undgå, de är nämligen biprodukter av förbränningsmotorn och fordonet som kör på bensin eller diesel. Det är viktigt att man förstår att dessa ämnen är skadliga för miljön och måste tas på största allvar.
Exempelvis så är kolmonoxid extremt giftigt för alla däggdjur, om man andas in ämnet kan man snabbt på andnings- och luftvägsbesvär. Kolväten är en av de främsta orsakerna till smog i världens städer, och när kväveoxider hamnar i vatten skapas surt regn vilket är förödande för grödor.
Varför behöver man katalysator?
Ett fordon som har en förbränningsmotor behöver något som hjälper till att konvertera skadliga avgaser få bra som möjligt.
Genom att använda sig av ämnet platina i katalysatorn framkallas en kemisk reaktion som omvandlas alla dessa substanser. Man placerar keramiska kulor i avgasröret som ska omvandla kväveoxider till dess ursprungliga ämnen, kväve och syre. Katalysatorn omvandlar ämnet kolmonoxid till mindre giftig koldioxid och kolväten splittrar upp i koldioxid och vatten.