Vad är en kompressor?
En kompressor har många funktioner, kort och gott är det en maskin som komprimerar till exempel luft. Man brukar dela in kompressorer i tre kategorier: Axialkompressor, kolvkompressor och radialkompressor. Men vad är en kompressor?
Industrier och verkstäder brukar i regel använda sig av tryckluft för att driva verktyg eller styra delar av diverse större maskiner. För att kunna göra det behöver man en kompressor som trycksätter luften.
Turbinmotorer bygger på principen att en turbin driver en axial- eller radialkompressor som komprimerar och blåser luft genom en förbränningskammare, där den blandas med bränsle och antänds. Den heta gasen expanderar sedan och driver turbinen.
Kompressorn är också en av grundkomponenterna i ett värmepumpssystem. Sådana system kan exempelvis vara kylskåp, värmepump för att värma upp byggnader, luftkonditionering i bilar, och frysar. I de fallen vi nämnt ovan är det inte luft som komprimeras, utan där fungerar kompressorn genom att trycksätta ett kylmedium.
Det finns också speciella kompressorer som används vid dykning för att fylla trycksatta tankar som snorklar. De används för att komprimera luften i cylindrar och innehåller vanligtvis andningsluft men även andra gasblandningar som behövs för att dyka till större djup. Dessa luftkompressorer finns över hela Sverige där dykning bedrivs och finns även för medicinska ändamål på sjukhus. Men vad är en kompressor i ett fordon?
Kompressor i fordon
Kompressorn är en fordonskomponent som ökar trycket och densiteten hos den luft som förbrukas i förbränningsmotorn. Detta ger motorn mer syre, vilket gör att den förbränner mer bränsle och därför arbetar mer, vilket ökar kraften och prestandan.
Kompressorer används också i vissa förbränningsmotorer för att öka effekten och i vissa fall effektiviteten genom att trycksätta insugningsluften. En sådan kompressor drivs vanligtvis av motorns avgaser genom en turbin (kallad turbo), men kan även kopplas till motorns vevaxel.
Lastbilar är vanligtvis utrustade med en motorkompressor som främst används för att trycksätta luftbromssystemet. Järnvägsförare och motorfordon använder tryckluft för att styra bromssystemet, men i vissa fall kan det även användas för andra ändamål, som att öppna dörrar, generera ljudsignaler med mera.