Vad avgör vilka fordon som ska betala trängselskatt?
Enligt Transportstyrelsen är de fordon som har registrerats som lastbil, buss eller personbil tvungna att betala trängselskatt. Det finns dock vissa undantag. Fordon som inte behöver betala trängselskatt är exempelvis: Utryckningsfordon, fordon som väger mer än 14 ton, diplomatfordon, motorcyklar och militära fordon, samt motorredskap.
Om du dessutom är rörelsehindrad kan man göra en speciell ansökan hos Skatteverket för att slippa betala trängselskatt.
Vad är trängselskatt?
Trängselskatt inom ett område betyder kort och gott att bilar som passerar en trängselskattzon registreras. Detta sker via kameror som tar ett foto på registreringsskylten. När fotot har tagits fastställs ägaren till fordonen genom fordonsregistret, därefter skickas en faktura till ägaren.
Man kan också placera en tagg i bilens framruta, vilket är en typ av alternativ betalning. Taggen fungerar likt ett kontantkort, detta innebär att man inte behöver skicka en faktura till fordonsägare.
Skatten som betala bestäms del utifrån storleken på fordonet. Det vill säga att en lastbil betalar mer i trängselskatt än en personbil. Om det skulle vara så att fakturan inte betalas inom angiven tid tillfaller en straffavgift, denna straffavgift är på 500 kr och faller samma dag som ursprungs betalningen förfaller.
Varför trängselskatt?
Den ökande trafikmängden i Sverige medför stora konsekvenser. Såsom utsläpp, trängsel på vägarna, miljöpåverkan. Vägtrafiken i Sverige står för 30% av de totala koldioxidutsläppen. Detta betyder att man måste göra förändringar i trafiken som är nödvändiga för att uppnå de miljömål som regeringen har satt. Enligt Naturvårdsverket är luftföroreningar i svenska städer ett hälsoproblem, och den största bidragande faktorn till detta är motortrafiken. Motortrafiken orsakas hälsovådliga utsläpp.
För att åtgärda dessa problem kan man införa flera åtgärder. Varav ett är att införa trängselskatt i de zoner som har skadliga nivåer av föroreningar. Genom att införa trängselskatt medför det att bilister som väljer att nyttja dessa vägar betalar en extra skatt för den miljöpåverkan som fordonet orsakar. Trängselskatten ska sedan vid ett optimalt läge vara jämförlig med de negativa miljöeffekterna som resan orsakar.
Genom att beskatta fordon ytterligare leder det naturligtvis till ökade resekostnader vilken kan stimulera alternativa resvägar/transportmöjligheter, kanske väljer man att gå, åka kollektivtrafik eller att cykla. Trängselskatten har införs med mål att förbättra städernas miljöer och har främst tre syften:
Förbättra miljön
Förbättra framkomligheten
Finansiera infrastruktur