Vad gör en intercooler?

Intercooler eller laddluftkylare är en typ av intercooler som kyler insugningsluften i en överladdad förbränningsmotor. Värmeutvecklingen i turboladdaren gör att insugningsluften, som komprimeras av turboladdaren, blir varmare.

Luft leds genom en intercooler, monterad mellan turbon och insugningsröret, till lägre temperaturer, vilket i sin tur motverkar spikning och ökar effektiviteten.

Kallare luft har högre densitet och innehåller mer syre än motsvarande varm luft, så mer syre kan tillföras motorn, vilket gör att mer bränsle kan förbrännas.

Visserligen hämmar en intercooler luftens flöde en aning, men vinsten i effektiviteten genom lägre temperatur på insugsluften är i hög grad större än förlusten blir av det hämmade luftflödet.

vad gör en intercooler

Vilken funktion har en intercooler (laddluftkylare)?

En intercooler eller laddluftkylare på svenska har som uppgift att kyla ned luften som komprimeras inuti förbränningsmotorn med syftet att få mer luft per kubikcentimeter i cylindrarna.

en intercooler i universell stil är vanligtvis gjord av aluminium och utrustad med paraplyenheter för effektiv kylning. Man kan därför säga att intercoolerns funktion är att öka motoreffekten genom att kyla den insugningsluft som passerat genom turbon.

Utsläppen från turboladdare kan vara nära 1050 grader i bensinbilar och 830 grader i dieselbilar. Detta kan, i kombination med att luften i aggregatet även värms upp i samband med att turbon komprimerar den, leda till att insugningsluften blir extremt varm.

Vilka symptom har en trasig intercooler?

En skadad intercooler kan ge ett karakteristiskt väsande ljud. Ett sådant ljud indikerar vanligtvis att ett hål eller en spricka har bildats i metallen. Du kan också märka att bilen rycker och svart sot eller rök kommer ut ur avgasröret.

Om din laddluftkylare är defekt finns det en risk att luft/bränsleblandningen i din bil inte överensstämmer med vad motorns styrsystem förväntar sig, vilket leder till överhettning, ofullständig förbränning. I värsta fall kan detta skada motorn. Lägre insugstryck innebär också lägre motoreffekt.