Vad gör en turbo?
Turbo är ett system i ett fordon som man använder för att öka effekten och tills viss del verkningsgraden i en förbränningsmotor. Men vad gör en turbo? Kort och gott använder man turbo som ett sätt att efterlikna kraften hos en större motor utan att behöva byta motor.
Turboladdaren styrs av hastigheten och trycket hos de avgaser som lämnar förbränningskammaren. Den energi som inte kan förbrukas i förbränningskammaren driver ett turbinhjul som genom en gemensam axel driver ett kompressorhjul i andra änden av turbinen. Kompressorhjulet pressar samman den ingående luften genom att "pressa" in luften i förbränningskammaren.
En kompressor trycker också in luft i förbränningskammaren. Den drivs dock mekaniskt av motorn via en vevaxel eller rem och ger ökad kraft och boost även vid låga varv där vinsten är låg på grund av lågt avgasflöde.
Turbo arbetar under extrema förhållanden med mycket höga temperaturer och varvtal som ibland överstiger 200 000 rpm. Därför behöver turbo rätt miljö för att överleva.
Hur upptäcker jag att turbon inte fungerar som den ska?
För att hålla din turbo i gott skick är det viktigt att regelbundet kontrollera oljenivån i ditt fordon. Om oljeförbrukningen ökar kan detta vara ett varningstecken, liksom om motorn verkar svagare än vanligt, men det finns sällan några medelvärden för hur turbon känns. När den väl går sönder blir det tät rök som du inte kan undvika. Att byta detta är inte enkelt gjort, därför ska du överlämna denna typ av arbeten till en professionell. I samband med byten är det också av högsta vikt att man byter oljefilter, luftfilter och olja.
Förläng turbons livslängd
- Byt olja och oljefilter oftare än vad som rekommenderas. Använd helsyntetiska oljor av god kvalitet där det är möjligt.
- Kontrollera och underhåll luftfiltreringssystemet regelbundet.
- Rengör motorns vevhusventilationssystem på hösten för att undvika onödiga oljeläckor i kallt väder.
- Låt motorn värmas upp innan den utsätts för hård ansträngning.
- Låt turbon svalna innan du stoppar motorn, speciellt efter hård körning. Bevara miljön och ditt tålamod och kör lugnt en sista bit innan du stannar. Istället för 5–6 minuter på tomgång räcker det med 30–60 sekunder för att temperaturen i turbon ska sjunka till en acceptabel nivå. Det finns ingen olja i världen som kan stoppas av en glödande turbin.